רטיבות בקיר – ממה היא נוצרת ואיך מטפלים בה?

לייעוץ ללא התחייבות השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

לחות ורטיבות בקיר הן תופעות מוכרות בתקופת החורף. הרטיבות יכולה לפגוע במבנה הבית ולגרום לנזקים לקירות הבית, ותוך כדי גם לפגיעה בבריאות הדיירים. את הרטיבות בקיר אתם בטח מכירים: הקיר מתנפח בכמה נקודות ומתחיל להתקלף או לקבל צבע מעט כתום, צהוב, ירוק או שחור, ופטריות עובש בצורת כתמים שחורים צומחים בכמה מוקדים על הקירות. אם ראיתם את התופעות האלו אצלכם בבית, דעו שאתם לא לבד.

רטיבות בקירות זו תופעה מאוד נפוצה בהרבה בתים בישראל, בעיקר בבתים ישנים או בבתים שהאיטום בהם לא בוצע כראוי או עבר בלאי טבעי. כאשר מתגלה רטיבות בקיר, כדאי לטפל בזה במהירות האפשרית משום שיש לכך השלכות על הבריאות של כל דיירי הבית, וגם על יציבות ותקינות הקירות בהם התגלתה הרטיבות. אז מה גורם להיווצרות הרטיבות בקירות? מה הן הסכנות הבריאותיות שעלולות להיגרם בעקבות הרטיבות? איך תוכלו לטפל בבעיה? על השאלות האלו נענה מיד. 

מהם הגורמים להופעת רטיבות בקיר?

את הרטיבות בקיר אתם תפגשו בעיקר בחורף, בעקבות גשמים, הצטברות מים בקרבת קירות, סערות המלוות בגשם וקור קיצוני או לחות רבה. עם זאת, אי אפשר להאשים רק את מזג האוויר ולעתים מקור הרטיבות דווקא קשור לסיבות אחרות הקשורות למבנה הבית עצמו:

  • רטיבות בקיר בעקבות איטום לקוי בקיר החיצוני – אם הקיר החיצוני אינו אטום כראוי, יחדרו אליו מים בזמן גשמים או הצטברות לחות. המים יחלחלו אל תוך המבנה ויגרמו לסדקים, התנפחות או עובש, ולנזק רציני ביותר לטווח ארוך ללא טיפול. לדוגמה, נקודות בקיר שעברו קידוח הן נקודה רגישה במיוחד, מאחר והן בעצם חור בקיר שנקדח למטרה מסוימת אבל לא נסגר כראוי, והפך למוקד פוטנציאלי לחלחול מים.
  • רטיבות בקיר בגלל נזילה מהגג – אם הגג לא אטום כראוי, תראו את זה היטב בתקרה שלכם לאחר תקופה מסוימת. הגג הוא המוקד החשוף ביותר לגשמים ולחות, וכאשר מצברים עליו מים, לעתים “בריכה” של ממש, המים עשויים לחלחל אל תוך המבנה ולגרום נזקים לתקרה. נזקים אלו מסוכנים מאוד למבנה, מאחר והם עשויים להתקלף ואפילו להתפרק, ולגרום גם לנזק בתשתיות החשמל.
  • רטיבות בקיר בגלל התיישנות הבית – בתים ישנים עוברים בלאי טבעי עם השנים, בעקבות חשיפה ארוכה לנזקי מזג האוויר. את האיטום שנעשה במהלך הבנייה אי אפשר לשמור לנצח וצריך לחדש אותו מפעם לפעם.
  • רטיבות בקיר בגלל תקלה בצנרת הבית – לא תמיד מזג האוויר אשם בהכול. ייתכן כי צנרת הבית שנמצאת בתוך הקירות דולפת, וגורמת לרטיבות הקיר מבפנים. במצב כזה גם האיטום לא בהכרח יעזור למניעת הבעיה ויש להתחיל בתיקון מקור הרטיבות כדי להבטיח את עצירת חלחול הנוזלים אל תוך המבנה.
  • רטיבות בקיר בגלל קפילאריות – קפילאריות היא תופעה בה מים עולים במעלה גבעול של צמח, החל מהשורשים. מושג זה הושאל לעולם הבנייה, כדי להמחיש את המצב שבו ישנה נזילת מים מתחת לרצפה והמים עולים לאט לאט במעלה הקיר. במצב כזה הרטיבות תתחיל בנקודות הנמוכות יותר של הקיר ותטפס מעלה, תוך היווצרות של סדקים ועובש מסביב.

הסכנות ברטיבות בקיר

מצד אחד, הבית הוא המבצר שלנו והמקום שבו אנו אמורים לחוש הכי מוגנים, אך מצד שני לא מעט תאונות קורות דווקא בבית. ולכן חייב לוודא שהבית אכן ראוי למגורים, כאשר לא מדובר רק בהתקנה של מעקה בטיחות ליד גרם המדרגות, אלא בין היתר מדובר על הימנעות מקירות רטובים או טיפול בהם כאשר מתגלה הרטיבות. קירות רטובים, בין אם מדובר ברטיבות בקירות פנימיים או ברטיבות בקירות חיצוניים, הם לא רק מפגע אסתטי, אלא בעיקר מפגע בריאותי ובטיחותי עבור כל דיירי הבית, גם למבוגרים וגם לילדים.

סכנה לצד הימנעות

ראשית נציין שניתן להימנע מרטיבות. זה מתחיל בהקפדה יתרה בשלב הבנייה וממשיך במעורבות של קבלן שיפוצים מקצועי כאשר מתעוררת בעיה. כדי להימנע מכך, או פשוט על מנת לעצור את הבעיה כשהיא רק מתחילה להתעורר, יש לבחון בהקדם כל כתם שמעיד על רטיבות. חשוב מאוד לבחון את מקור הנזילה ולקבוע האם מדובר בנזקי מזג האוויר או בנזקים שמקורם בצנרת. בשלב הבנייה חשוב להקפיד שהאיטום אכן מקצועי, ופה באה לידי ביטוי רמת המקצועיות וההקפדה של מפקח הבנייה.

מהם הנזקים הנוצרים כתוצאה מרטיבות בקיר?

הנזקים מרטיבות בקיר מתחלקים לשלושה סוגים: נזק בריאותי לדיירי הבית, נזק אסתטי ונזק מבני ובטיחותי. בכל הנוגע לבריאות הדיירים, רטיבות הקיר עשויה לגרום לעובש במוקד הרטיבות. העובש הוא פטריה שגדלה על גבי הקיר ומשגשגת בתנאי לחות. הפטריה היא בית גידול לחיידקים ומזיקים, ואלו פוגעים באיכות האוויר שאנו נושמים בבית. מצב זה מסוכן בעיקר לבעלי מערכת חיסונית מוחלשת, או לאוכלוסיות בסיכון כמו נשים בהיריון, קשישים וחולים במחלות שונות. אמנם אנשים בעלי מערכת חיסונית בריאה צריכים לדאוג פחות, אך אין שום ספק שמעובש לא מתעלמים והבריאות של דיירי הבית מצריכה טיפול מיידי בבעיה. הנזק האסתטי מופיע באופן וויזואלי על הקיר בדמות סדקים, התקלפות הקיר או התפוררות, התנפחות מקומית או הופעה של כתמי עובש בצבעי שחור או ירוק. נראות הבית חשובה למרבית האנשים, והפגיעה האסתטית פוגעת באיכות החיים ובתחושת החמימות וההגנה שצריכה להיות בכל בית. הנזק המבני והבטיחותי שיכול להיגרם מרטיבות חייב להיות מטופל בהקדם, אם רוצים להימנע מהפיכת המבנה ללא ראוי למגורים ומשתי הבעיות הקודמות. הרטיבות יכולה לגרום להתפוררות הקיר ולהחלשתו. מצב זה מסוכן גם מבחינת תשתית חשמל שנמצאת גם היא בתוך הקירות, ועלולה לגרום להיווצרות סכנה בטיחותית של ממש. הרטיבות והחלשת הקירות יבואו לידי ביטוי גם כשתרצו למכור את הבית ויורידו את הערך שלו, ללא טיפול מקדים ושיקום הנזק.

בעיות בריאותיות שעלולות להיווצר בעקבות רטיבות בקיר

  • סינוסיטיס– רטיבות בקיר עשויה להוביל לדלקת במערכת הסינוסים, והתסמינים הם בדרך כלל עייפות, כאבים בלסת העליונה והשיניים העליונות, כאבי ראש, לחץ בפנים, לחץ באוזניים, ריח רע מהפה וכדומה, משמע מדובר בהרגשה כללית רעה.
  • דלקת עיניים– אנשים רגישים עשויים להתגלות כאלרגיים לאותם נבגים שהרטיבות מייצרת, ועל כן הם יסבלו מדלקות עיניים חוזרות.
  • בעיה נוירולוגית– פחות נפוץ, אך עדיין אפשרי. בעיה נוירולוגית עשויה להתחולל כאשר אנשים נחשפים באופן ממושך לנבגים, וזאת כי לעיתים העובש מפריש חומרים רעילים שפוגעים במערכת העצבית.
  • פגיעה בזיכרון– כאשר העובש מוביל לכאבי ראש תמידיים, הכישורים הקוגניטיביים עשויים היפגע, משמע עשויים לחוש חוסר איפוס: ירידה בזיכרון וקשיי ריכוז. 

פגיעה במבנה כתוצאה מרטיבות בקיר

ארגון הבריאות העולמי קבע שכשלושה מתוך עשרה מבנים סובלים מרטיבות שמובילה למחלות, ועל כן היקף הבעיה קיבל הכרה ואף הגדרה רשמית: “תסמונת המבנה החולה”. לא רק העובש בקירות אחראי להיקף (אם כי בהחלט מחזיק בתפקיד מרכזי), אלא גם מגוון תופעות נוספות, קרי מערכת אוורור לקויה וחשיפה למזהמים.

  • הרס תשתיות – מלבד פגיעה בריאותית, עובש בקירות גם מסוכן לסך המבנה. מדוע? במצבים קיצוניים הרטיבות עשויה לטפס לתקרה ולאורך זמן היא עשויה לפגוע בעמידות החומר, משמע ייתכן שיתעורר הצורך להרוס את הקיר ולבנות במקומו אחד חדש. המצב פחות חמור? תאלצו “רק” להחליף טיח, או פשוט להוסיף שכבת צבע חדשה.
  • פגיעה ברכוש – עוד נזק משני מיוחס לריהוט שמצוי בקרבה לקיר הרטוב, וזאת כי כל עוד הוא בא במגע עם הרטיבות ועשוי מעץ (או מכל חומר דומה), הוא מהר מאוד עתיד להתעוות ולהיהרס.
  • נזק אסתטי – נזק מאוד לא נעים לעין. הקיר יראה בלוי, מתקלף, מתפורר, נפוח או מכוסה בכתמי עובש. הנזק האסתטי יפגע בנראות הבית, באיכות החיים ואף בערך הבית לטווח ארוך.
  • התפוררות הקיר – קיר מתפורר הוא קיר לא בטיחותי ולא אסתטי. לאורך זמן, המים שחלחלו אל תוך הקיר ינסו לצאת החוצה ויגרמו להתפוררות. מצב זה יכול לערער את יציבות המבנה ולהפוך למפגע בטיחותי.

למה לבחור בשיינר שיפוצים לתיקון רטיבות בקיר:

השלב הראשון הוא איתור הרטיבות בקיר:

את הרטיבות בקיר ניתן לראות בבירור בעין, אבל את מקור הבעיה לא תמיד ניתן לראות מהסתכלות בקיר בלבד. לכן חשוב מאוד להזמין בעל מקצוע מומחה, קבלן שיפוצים שתפקידו לאתר נזילה ולטפל בה באופן מהיר ומקצועי. כיום הבדיקה יותר מהירה ויעילה, משלבת טכנולוגיה חכמה שיכולה לבחון האם קיימת נזילה בצנרת או האם מקור הנזילה בסיבה אחרת. כדאי לבדוק את הבעיה לעומק ולתכנן את הטיפול בה מכל כיוון אפשרי, בקירות הפנימיים או החיצוניים ובמקורות השונים להיווצרות הרטיבות.

השלב השני הוא תיקון הרטיבות בקיר:

לאחר שבעל המקצוע שהזמנתם איתר את מקור הבעיה, מגיע שלב הטיפול. תיקון רטיבות בקיר מורכב משלב האיטום, שנעשה בקירות הפנימיים ע”י חומרי איטום שונים, אך כאן זה לא נגמר. את התיקון יש לבצע גם בקירות החיצוניים, כלומר ביצוע חיפוי וציפוי של הקירות החיצוניים בחומרים שנועדו לדחות מים, כדי למנוע את חזרת הרטיבות והעובש בחורף הבא.

לסיכום:

רטיבות בקירות היא עניין רציני שמצריך טיפול מהיר ויעיל מצד דיירי הבית. ללא טיפול, המצב עלול להחריף ולגרום נזק משמעותי לתשתיות הבית בטווח הקצר והארוך, ולהפוך למפגע בריאותי שיסכן את בריאות הדיירים. את העבודות כדאי לבצע אך ורק באמצעות קבלן שיפוצים מקצועי ואמין שיעשה את העבודה על הצד הטוב ביותר, כך שהעבודה תישמר לטווח הארוך והבעיה לא תחזור על עצמה בחורף הבא. שמרו על הבית שלכם נקי, אסתטי, תקין וראוי למגורים, ובעיקר ראוי למחיה עבור כל המשפחה.

הסכנות ברטיבות בקיר

שתפו:

צרו קשר

השאירו פרטים בסיסיים ואנו נשוב אליכם עם כל המידע

צרו איתנו קשר

השאירו פרטים בסיסיים ונציג מטעמינו יצור איתכם קשר