בניית ממ”ד – כל מה שחשוב וצריך לדעת

לייעוץ ללא התחייבות השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

במדינת ישראל בניית מרחב מוגן היא חובה על פי חוק בכל פרויקט בנייה. מדובר בהחלטה שנובעת מהמצב הבטחוני הרגיש בישראל, שאמורה להעניק הגנה לאוכלוסייה במקרי חירום. בניית הממ”ד היא חלק בלתי נפרד מפרויקט הבנייה, ויש לדעת איך לעשות זאת באופן שתואם את דרישות פיקוד העורף. גם כאשר רוצים להתקין ממ”ד בדירה קיימת, חשוב לדעת איך לעשות זאת כדי לקבל תוצאה טובה שעומדת בהוראות הבטיחות והתקנים. אז איך עושים את זה – ומה חשוב לדעת?

 

האם חובה לבנות ממ”ד?

מאז שנות ה-90, בניית מרחב מוגן דירתי או קומתי הוא חובה בכל פרויקט בנייה בישראל. על כן כל פרויקט חדש חייב לכלול תכנון של מרחב מוגן, והגוף היחיד שיכול להעניק פטור בנושא זה הוא פיקוד העורף.

 

מה הפרוצדורה לבניית ממ”ד?

  • תכנון וקבלת היתר בנייה – יש לשלב את מבנה הממ”ד בתוכניות המבנה, ולהגיש בקשה לקבלת היתר בנייה מהרשויות המקומיות. לאחר קבלת האישורים, ניתן להתחיל בהכנה פיזית בשטח. בשלב זה כדאי לערב קבלן מפתח, משום שהוא יכול לעבוד יחד עם האדריכל והמהנדס ולוודא שהכל מתנהל כשורה.
  • אישור מפיקוד העורף – פיקוד העורף צריך לאשר גם הוא את תכנון בניית הממ”ד.
  • הכנת הקרקע והנחת הבסיס – יש לבדוק האם הקרקע מספיק יציבה להנחת הבסיס והתשתיות ולהניח אותן רק לאחר אישור של אנשי המקצוע הרלוונטיים.
  • שלב הבנייה עצמו – הקמת הקירות מבטון מזוין, הקמת הרצפה ותשתיות החשמל, והתקנת חלון ודלת. קבלן שלד צריך להיות מעורב כבר בשלב זה כדי לוודא את חוזק המבנה והיציבות שלו.
  • ביצוע עבודות לחיפוי פנים כמו צבע או טיח. זה בדיוק הזמן להעניק את המושכות לקבלן גמר, שיוודא שהכל מתנהל כשורה והפרויקט עומד להסתיים כהלכה.
  • במקרה של בית פרטי, יש לבנות גג ולבצע חיפוי חוץ כמו צבע או טיח.

 

מהם התקנים לממ”ד?

את החדר יש לבנות מבטון מזוין בלבד, וכזה שיכול לעמוד בפני הדף או רסס. גודל הממ”ד יהיה רחב מ-9 מ”ר, ומינימום 5 מ”ר במקרה שבו ניתן אישור מטעם הרשות המקומית או פיקוד העורף לבניית ממ”ד קטן. רוחב הממ”ד יהיה 1.60 מטרים מינימום, וגובה הממ”ד יהיה 2.5 מטרים מינימום ולא יותר מ-2.8 מטרים, למעט במקרים חריגים שקיבלו לכך אישור.

החדר צריך להיבנות כחלק אחד, כלומר כמקשה אחת ולא בחלקים. יש להתקין מערכת אוורור והכנה למערכת מיזוג אוויר. הדלת צריכה להיות דלת הדף משוריינת וכך גם החלון.

יש להתקין בממ”ד נקודות חשמל ותקשורת, למקרה של צורך בשהות ממושכת.

 

מה אסור לעשות בממ”ד?

  • אין להתקין קרמיקה או אריחים על דלת הממ”ד, משום שאלו עלולים להתנפץ בעת חירום.
  • אין לבצע שינויים בממ”ד קיים, ובעיקר לא בחלון או בדלת.
  • אין לכסות את פתחי האוורור או להימנע מהתקנה שלהם.

כמה עולה לבנות ממ”ד?

אם אתם גרים במרחק של עד 9 קילומטרים מנקודת גבול, על המדינה לממן עבורכם את בניית הממ”ד. אם הבית שלכם נבנה לפני שנות ה-90 ולא כולל מרחב מוגן והוא לא בטווח 9 הקילומטרים, תצטרכו לממן בנייה כזו מכספכם. בנייה של ממ”ד תתחיל בכ-70 אלף שקלים ועשויה להגיע עד ל-150 אלף שקלים, בהתאם לבחירת הקבלן, לשטח המצוי ולהטבות וההנחות שניתן לקבל מהמדינה ומהרשות המקומית לצורך הקמת הממ”ד.

כיצד בונים ממ”ד בדירה קיימת?

בניית ממ”ד בדירה קיימת הוא תהליך שמתבסס על הסבת חדר קיים לחדר ממוגן. את המיקום יש לבחור בהתאם למצב הקיים בדירה, ובהתאם למיקום האידאלי שנמצא רחוק ביותר מכיוון האיום הפוטנציאלי. הקירות ישופצו ויעובו באמצעות בטון מזוין עד שיגיעו לעובי המקובל על פי התקן (20 ס”מ לקיר פנימי ו-25 ס”מ לקיר חיצוני). יש להתקין חלון הדף עם זכוכית משוריינת ואיטום גומי, ולהחליף את המשקוף והדלת לדלת הדף אטומה. חשוב לדעת שגם לצורך בניית ממ”ד בדירה קיימת יש לקבל היתרי בנייה מהגורמים הרלוונטיים.

 

התקנת מזגן בממ”ד

כיום יש צורך בהתקנת מערכת מיזוג בחדרי ממ”ד, בין אם מדובר באוורור ותחלופת אוויר, ובין אם מדובר באיזון הטמפרטורה במדינה חמה כמו ישראל. התקנת מזגנים צריכה להיכלל בתוכניות הבנייה, כאשר הצינור עצמו יותקן בקיר פנימי בלבד ויכלול חומר איטום מיוחד שיאושר ע”י פיקוד העורף.

 

לסיכום

בניית ממ”ד היא חלק  בלתי נפרד מהחיים במדינת ישראל, ולכן אם אתם מתכננים להקים פרויקט בנייה פרטי או לבנות ממ”ד בדירה קיימת, כדאי להכיר את כל הדרישות שיש לעמוד בהן כדי להוציא את התוכנית אל הפועל. אנו ממליצים להעסיק אנשי מקצוע טובים ומנוסים שמכירים את כל הדרישות והתקנים ויוכלו לבצע את העבודה על הצד הטוב ביותר, ולהבטיח לכם הגנה מרבית בעת חירום.

בניית מקלט

שתפו:

צרו קשר

השאירו פרטים בסיסיים ואנו נשוב אליכם עם כל המידע

צרו איתנו קשר

השאירו פרטים בסיסיים ונציג מטעמינו יצור איתכם קשר