אינסטלציה: כל מה שחשוב לדעת

לייעוץ ללא התחייבות השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

אם אתם עומדים לפני שיפוץ והחלפת המערכות העיקריות בבית, ובהן גם מערכת האינסטלציה, חשוב שתדעו כמה מונחים חשובים בתחום כדי לדעת כיצד להיערך לכך, לדעת שאתם או בעל המקצוע בוחר את הטוב ביותר עבור המערכת וכן כיצד לשמור על המערכת החדשה. אם כן, במאמר הזה ננסה לעשות קצת סדר בעניינים ולענות על כל השאלות.

מה זה אינסטלציה?

אינסטלציה, או שרברבות בעברית, היא מושג כללי המתייחס לזרימת נוזלים בתוך מערכות מים ייעודיות שהותקנו למגוון רחב של שימושים. בין השאר אנחנו מדברים על מערכות אינסטלציה לאספקת מים לדירה, מערכות אינסטלציה להובלת מי ביוב, מערכות לניקוז גשמים ומערכות הסקה והבערת קיטור.

בעל המקצוע שמתעסק בתחום האינסטלציה הוא ברוב המקרים אינסטלטור. תפקידו של האינסטלטור הוא בין השאר לתקן תקלות במערכות האינסטלציה השונות, לפתוח סתימות בצנרת, לתקן נזילות, להתקין כלים שונים במערכת האינסטלציה ועוד. אולם אחד התפקידים המרכזיים של האינסטלטור הוא לתכנן מערכות אינסטלציה מבעוד מועד או לטפל בבעיות קיימות במסגרת תהליך של שיפוץ דירה, על החשיבות של זה נדבר בהמשך המאמר.

מהי ההיסטוריה של האינסטלציה?

מערכת האינסטלציה היא לא מערכת מודרנית שהומצאה היום. שרברבות התחילה עוד בתקופת האימפריה הרומית, כשהמלך שלמה סיפק לתושבים שלו מים באמצעות מערכות הולכה מתקדמות (לפחות ביחס לתקופה הזו). למעשה, הרומאים הם אלה שהמציאו את מערכת האינסטלציה שמבוססת על צנרות והם אפילו אלה שהעניקו לה את השם הלועזי Plumbing.

אם נקפוץ למאה ה-16 נגלה שסר הפינגטון בנה מכל הדחה ראשון מסוגו עבור בת דודתו המלכה אליזבת. עם הזמן הומצאו כמובן גרסאות מתקדמות יותר של מכלי הדחה ואסלות, אך זהו הבסיס לכך. ובמאה ה-19 ארצות הברית היא זו שלקחה את התחום צעד אחד קדימה והקימה מערות אינסטלציה מתקדמות מאוד.

אילו מערכות אינסטלציה קיימות?

מערכת אספקת מים חמים וקרים

בתוך הקירות של הבית (ולפעמים אפילו מתחת למרצפות) עוברת צנרת אספקת המים. הצנרת הזו מגיעה היישר משעון המים שנמצא מתחת לבית או לידו, ותפקידה להזין את הנקודות השונות בבית במים – לברזים בכיורים, למדיח הכלים, למכונת הכביסה, למקרר שיש בו בר מים ועוד.

יש צנרת מים קרים וצנרת מים חמים. צנרת המים הקרים עולה מכיוון השעון לתוך הבית ועוברת התוך הקירות. לעומת זאת, צנרת המים החמים מגיעה מדוד השמש שנמצא על הגג, או מדוד החשמל שנמצא במסתור הכביסה. בניגוד לעבר, כיום בבתים החדשים מותקנות צנרות איכותיות מפלסטיק ולא צנרות ברזל שמחלידות ולא מחזיקות מעמד, אך נדבר על כך בהמשך.

במקרה של פיצוץ או נזילה בצנרת המים הסמויה שבתוך הקיר, יש להזמין מאתר נזילות שיאתר את המקור של הנזילה וימליץ לכם תיקון. כדי לבצע את התיקון, לעיתים יש צורך לשבור את הקיר כדי לחשוף את הצנרת. משום שזוהי עבודה מורכבת מאוד, חשוב להזמין את בעלי המקצוע המומלצים ביותר שאתם מוצאים.

מערכת ביוב וטיהור למים אפורים

תפקידה של מערכת הביוב וטיהור המים האפורים הוא לפרק את כל החומרים הכימיים והתרכובות שיש במים אפורים, שהם למעשה שפכים שלא באו במגע עם נוזלים מתאי שירותים כמו מים של מכונת כביסה, כיורים, אמבטיות ומקלחונים. בסופו של דבר התפקיד של המערכת הזו הוא לאפשר לנו להשתמש במים האלה לטובת השקיה ולחסוך במים.

מערכת ניקוז מי גשמים

מערכת של ניקוז מי גשמים מורכבת מצינורות ובורות ניקוז, או בורות חלחול בשמם המקצועי. את הבורות הללו חופרים במקומות שבהם מי הגשמים נקווים, ובדרך כלל בסמוך למרזבים. הצינורות המיוחדים של המערכת יובילו את המים הללו לתוך מאגרי מי התהום, שמהם רוב אזרחי מדינת ישראל שותים את המים שלהם.

מערכת הסקה ומערכת להבערת קיטור

הכוונה היא למערכת חימום תת רצפתית שעובדת על מים. המערכת בנויה מקווי הולכה שעוברים מתחת לרצפה ובהם מוזרמים מים בטמפרטורה חמה מאוד. עוד כוללת המערכת הזו תרמוסטט מיוחד שיסייע בוויסות של הטמפרטורה בחדר.

מה החשיבות בתכנון האינסטלציה מבעוד מועד?

מערכות האינסטלציה השונות הן מערכות מורכבות ומסועפות. לכן, לפני שממהרים להתקין אותן, יש לבצע תכנון מוקפד מבעוד מועד. זו בדיוק הסיבה שאת המערכת הזאת האינסטלטור חייב לתכנן ביחד עם האדריכל. רק באמצעות תכנון נכון של מערכת האינסטלציה בבית תוכלו לקבוע את חלוקת המים לבית מנקודת ההזנה של הצנרת וכמובן את לחץ המים שאתם צריכים לדירה שלכם. כך עבודות האינסטלציה יבוצעו באופן חכם, מקצועי ויעיל עם סיכוי נמוך ככל האפשר לתקלות בהמשך.

אילו סוגי צינורות קיימים?

צנרת פקסגול

צנרת איכותית שעשויה מפלסטיק ופוליאתילן. היתרון של המערכת הזו מתבטא במבנה שלה, שנקרא שירוול. למעשה, הצינור שמוביל את המים מושחל בתוך תעלה וכשיש תקלה אין צורך לשבור את הקיר או להרים מרצפות, פשוט שולפים את הצינור הפנימי ומחליפים אותו קומפלט.

לצנרת פקסגול יש מגוון רחב של יתרונות: היא עמידה מאוד בפני לחץ ושחיקה, והיא יעילה מאוד במניעה של התפתחות אבנית בצנרת וכמובן התפתחות של קורוזיה כתוצאה מכך. כמו כן, היא מתאימה לאקלים הישראלי וכמעט שאינה מושפעת ממנו. היתרון הכי גדול של המערכת הזו בא לידי ביטוי בכך שהיא מערכת מודולרית, כלומר היא בנויה בצורה כזו שלא צריך לשבור את השיש ולהחליף את כל הצינור אם יש נזילה, אלא רק את המקטע הספציפי.

צנרת מולטיגול

צנרת מולטיגול היא צנרת כחול לבן המיוצרת בקיבוץ שער הגולן. הצנרת הזו מורכבת למעשה מצינורות בעלי 3 שכבות. שתי השכבות הראשונות עשויות מפולימר מסיבי והשכבה האחרונה עשויה מפוליאתילן. בין השכבות הללו יש עוד שכבה אחת של אלומיניום. מכיוון שהשכבות הללו מרותכות זו לזו, מדובר בצנרת מסיבית במיוחד שעמידה לאורך שנים.

צנרת SP

צנרת SP נקראת גם צנרת לחיצה או הברגה והיא הצנרת הנפוצה והמבוקשת ביותר כיום בקרב לקוחות שמתקינים צנרת חדשה בבית. הצנרת עשויה מצינורות פלסטיק שחורים ובחלק הפנימי שלהם מעטפת אלומיניום. מדובר בצנרת נוחה מאד להתקנה, היא עמידה לאורך שנים ואינה מפתחת קורוזיה או חלודה. כמו כן, גם תיקון התקלות בצנרת הזו הוא נוח בשל המבנה שלה. אין צורך לשבור מטרים שלמים, אלא פשוט מחליפים את המקטע התקול.

למה חשוב לשים לב בעת התקנת צנרת אינסטלציה?

בחרו בעל מקצוע מנוסה

כדי שההתקנה תתבצע כמו שצריך, אנחנו ממליצים לכם לבדוק מראש שאתם מזמינים אינסטלטור מקצועי שיש לו ניסיון בהתקנת מערכות אינסטלציה. כפי שאתם רואים מדובר בעבודה מורכבת למדי, ולא כדאי לתת לגורם שאיננו מקצועי לטפל בה.

ודאו שהצנרת מקורית

זה לא משנה איזו צנרת אתם בוחרים להתקין, לפני שהאינסטלטור מניח אותה בדקו שמדובר בצנרת מקורית ולא בחיקוי, תוכלו לראות את התווית של החברה על הצנרת עצמה.

מקמו את מרכזיית המים במקום נוח

כיום רוב המערכות החדשות כוללות מרכזיית מים שמאפשרת שליטה ובקרה על הנקודות השונות. לדוגמה, אם יש פיצוץ בצנרת של המקלחת אתם לא צריכים לסגור את השיבר הראשי של המים, אלא את הערוץ הזה בלבד. מקמו את מרכזיית המים במקום נגיש ונוח כדי שתוכלו לגשת אליה.

איך שומרים על מערכת האינסטלציה?

לא פתוחים סתימות עם חומרים כימיים

לא כדאי בכלל לפתוח סתימות במקלחת, בכיורים או בשירותים עם חומרים כימיים. ברוב המקרים, החומרים החזקים הללו יכולים לגרום נזק לצנרת האינסטלציה, במיוחד אם מדובר בצנרת אינסטלציה ישנה מברזל שגם כך העמידות שלה היא לא גבוהה.

לא שופכים שמן לכיור

יש לאנשים נטייה לשפוך שמן לכיור, מה שפוגע בצנרת האינסטלציה ועלול לגרום לסתימות שומן קשות. השומן מתקשה ומוצא את מקומו בדפנות של הצנרת, אוכל אותה מבפנים וגורם לסתימות ביוב, וכדי לפתוח אותן סביר להניח שתצטרכו להזמין ביובית.

לא משליכים מזון לכיור

שאריות מזון המושלכות לכיור או המגיעות מכלים מלוכלכים, ובמיוחד קפה שחור, חודרות לצנרת האינסטלציה וגורמים ללא מעט סתימות. את הפסולת של המזון מומלץ להשליך לפח, עוד לפני שאתם מתחילים לרחוץ את הכלים, כדי למנוע מצבים שבהם תצטרכו להזמין את האינסטלטור.

מתקינים מסננת ניקוז

כדי שהאוכל שבכל זאת נשפך לכיור לא יחדור לצנרת האינסטלציה, כדאי לרכוש רשת ניקוז, שניתן להשיג בכל חנות כמעט. הניחו אותה ממש על פתח הניקוז של הכיור וכך המזון שאתם משליכים לא יחדור לתוך הצנרת ויגרום לסתימות.

גוזמים שורשים בחצר

אם אתם גרים בבית פרטי או דירת גן, השורשים של העצים עלולים לחדור לצנרת הביוב ולגרום לנזקים. השורשים מחפשים בסופו של דבר מקום מסתור שבו הם יוכלו למצוא מים וצל, וצנרת הביוב היא מקום מעולה עבורם. השורשים שחודרים לצנרת הביוב קורעים אותה מבפנים, גורמים לסדקים ולסתימות. לכן, רצוי לדאוג לגזום את השורשים, ואף להיעזר בגנן שיבצע טיפול שוטף בגינה.

לסיכום

מערכת אינסטלציה היא אחת המערכות העיקריות והחשובות ביותר בבית ובכל מבנה אחר. החל ברמת התכנון שלה, דרך החומרים והכלים שבהם משתמשים, ועד בחירת בעל המקצוע שיבצע את העבודה – חשוב לבחור את השירות האיכותי ביותר שיבטיח לכם מערכת מתפקדת לאורך שנים, ובמינימום תקלות ונזילות. בהצלחה!

אינסטלציה

שתפו:

צרו קשר

השאירו פרטים בסיסיים ואנו נשוב אליכם עם כל המידע

צרו איתנו קשר

השאירו פרטים בסיסיים ונציג מטעמינו יצור איתכם קשר