מה הכללים לתכנון תאורה לבית?

לייעוץ ללא התחייבות השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

בין אם אתם עומדים לקראת שיפוץ דירה ובין אם אתם בימים אלו נמצאים בשלבים הראשונים של בניית בית חדש, חשוב לדעת שמדובר בהזדמנות פז להתייחס לאחד מהאלמנטים היותר קריטיים ושמשפיעים בצורה ישירה על התחושה בבית, ופה כמובן שאנו מדברים על תאורה, תאורה שבכוחה להעניק מענה פרקטי ועיצובי גם יחד ושמצריכה התייחסות בשלבים המוקדמים ביותר, וזאת כי אין להפריד בין בחירות שנוגעות לתאורה לבין התייחסות לתכניות חשמל – תכניות שגם כן מצריכות התייחסות מקדימה.

כאשר אנשים נכנסים לבית חדש, הם קודם כל מתרשמים מאיכות ואופי התאורה, גם אם באופן בלתי מודע, וזאת כי בכוחה של תאורה לצבוע את הכול בגוונים הנכונים, לצקת אווירה ואף לספר משהו על האופי ותפקידו של החדר (ובעליו). אי לכך חשוב ביותר שלכל חלל תותאם התאורה המתאימה ביותר, ועל כן ברור שהתאורה שתתוכנן עבור חדר הילדים תהיה שונה במהותה מהתאורה שתתוכנן עבור פינת האוכל, והתאורה שתתוכנן עבור דירת הרווקים תהיה שונה במהותה מהתאורה שתתוכנן עבור דירה של משפחה.

כיצד מתחילים בתכנון תאורה לבית?

יש תאורה שיכולה לייצר אווירה מדכאת, יש תאורה שיכולה לייצר אינטימיות, שיכולה להתחבר לקדמה, שיכולה לייצר אווירה משפחתית, שיכולה לייצר עניין וכדומה, כאשר כל אווירה שרוצים לייצר באמצעות תאורה מצריכה לשחק נכון עם ארגז הכלים שעומד לרשותנו, ארגז כלים שבין היתר כולל סקלת גוונים (צהוב חם, לבן אור יום ולבן ניטראלי), גובה מהתקרה ומרחק מהקיר, משחק עם עוצמה, מיקום (מרכז או פינת החדר), סוגים של אלומות אור (אלומה רחבה או ממוקדת), משחק בין גלוי למוסתר, משחק עם המוקד של התאורה (קיר, אלמנט מסוים, או סך החדר) וכדומה.

אז כיצד מתחילים? משני השלבים הבאים:

  1. מגדירים – ראשית מגדירים מהו השימוש של הדירה (דירת רווקים, דירה של משפחה, דירה של זוג מבוגרים וכדומה) ומנקודה זו גוזרים מאפיינים שרוצים שהדירה תשדר.
  2. מחלקים את השלם למקטעים – לאחר שהגדרנו של מי הדירה ומה עליה לשדר, נעבור לפרק את הבית למקטעים, משמע נחלק את סך הבית לאזורים (סלון, מטבח, חדר שינה, חדר משחקים, שירותי אורחים, שירותי ילדים וכדומה) ושוב נעצור להבין מהי המשמעות מבחינת סוג ואופי התאורה, כאשר בנקודה זו רצוי לדייק איזו אווירה מחפשים ואף מהו הקונספט המנחה. כך למשל ניתן להחליט שהתאורה שמיועדת למטבח צריכה להיות כפרית ומזמינה, עבור חדר הילדים היא צריכה להיות שמחה ואופטימית, עבור הסלון מתמקדים בתאורה שמייצרת אווירת וינטג’ וכדומה.

טיפים לבחירת תאורה לחדרים השונים בבית

  • תאורה לסלון – סלון הנו מקום שבו מארחים, ועל כן נרצה שהוא יזמין וייצר תחושה של מרחב – עובדה שמובילה לבחירה בתאורה כמה שיותר מוארת.
  • תאורה לחדרי אמבטיה ושירותים – חדר זה אמור להיות פרקטי ולשדר ניקיון, ועל כן במקרה זה נבחר בגוף תאורה מרכזי, שצמוד לתקרה ושמעניק פיזור אור כמה שיותר אחיד.
  • תאורה למטבח – מדובר בחדר שמצד אחד מאוד פונקציונאלי ומצד שני מושך אינטראקציה, ועל כן קודם כל התאורה צריכה להאיר את סך המרחב ומצד שני יש מקום לתאורה ממוקדת – כזו שמייצרת אווירה.
  • תאורה לחדרי ילדים – גוף התאורה צריך להיות מרכזי והעוצמה צריכה להיות אחידה ונעימה. בנוסף, מוטב לשלב תאורה צמודת קיר ליד המיטה ותאורה נקודתית ליד שולחן העבודה.
  • תאורה לחדרי שינה – מאוד תלוי איזו אווירה רצויה, אך בעיקרון מומלצת תאורה מרכזית ותאורה נקודתית לצד המיטה, כאשר לצד המיטה מומלץ להציב שני מתגים, אחד עבור כל צורך.
  • טיפים כלליים – בחדרי שינה ובחדרי משפחה מוטב לבחור בתאורה שמאפשרת תמרון מבחינת העוצמה של האלומה. כמו כן, עבור כל אופציה רצוי לשלב שיקולי עיצוב, כאשר ראשית יש להבין האם מעדיפים תאורה שקועה או תלויה, מוסתרת או גלויה.

שנסכם?

ממש כפי שמתלבטים לפני רכישה של ספה או שמשקיעים מחשבה מרובה בתכנון ארונות המטבח, כך גם תכנון של תאורה לבית דורש מחשבה מקדימה לצד גישה מקצועית. מכאן שאם נסכם, נציין שיש להתחשב במיקום, באווירה, בקונספט המוביל, בשיקולי פרקטיקה ובצרכים אישיים, כאשר גם למיקום ולעיצוב של הגוף יש משמעות ישירה על סך ההחלטה.

תכנון תאורה נכונה לחלל הבית

שתפו:

צרו קשר

השאירו פרטים בסיסיים ואנו נשוב אליכם עם כל המידע

צרו איתנו קשר

השאירו פרטים בסיסיים ונציג מטעמינו יצור איתכם קשר